Jurnal Kependidikan

THE STUDENTS’ ATTITUDE TOWARD ENGLISH READING AND IT’S CORRELATION TO THEIR ACHIEVEMENT IN READING COMPREHENSION

Judul : THE STUDENTS’ ATTITUDE TOWARD ENGLISH READING AND IT’S CORRELATION TO THEIR ACHIEVEMENT IN READING COMPREHENSION
Penulis : Sherliane T. Poai1
   

1)Staf Pengajar Program Studi Bahasa Inggris FKIP Universitas Sintuwu Maroso Poso

Penerbit : FKIP Universitas Sintuwu Maroso
Kata Kunci : correlation, reading, achievement, attitude

ABSTRACT


The objectives of the research are: To know the fourth semester students in English department of Sintuwu Maroso University attitude toward reading, To know the fourth semester students in English of Sintuwu Maroso University achievement in reading comprehension and To find out the correlation between the students‟ attitude toward English and their reading comprehension achievement
This research was conducted at the English Department of Sintuwu Maroso Poso. The writer took 35 students as the object of the research. In collecting the data, the writer used questionnaires and test. To analyze the data he used descriptive analysis.
The result of the data know that 51,42% have negative attitude and 48,57% have positive attitude. The result of students‟ achievement in reading comprehension is 14.28% of the students got good scores, 8,57% of the students got fairly good scores, 17.14% of them got fair scores, 31.42% of them got poor, and 8,57% of them got very poor scores. The mean score of the students reading comprehension is 55.77 based on the previous classification of the score, this score as stated above is classified as a poor score. By this score it is proved that the reading comprehension ability of the students is poor. The result of correlation between students‟ attitude and students‟ reading comprehension is from 35 students, 100% students that get good achievement in reading comprehension have positive attitude toward reading, students that get fairly good achievement in reading comprehension 66,66% have positive attitude and 33,33% have negative attitude in reading. Students with fair achievement in reading comprehension 61.53% have positive attitude and 38,46% have negative attitude. Students with poor achievement in reading comprehension 45.45% have positive attitude and 72.72% have negative attitude. Students with very poor achievement 100% have negative attitude. The highest score in reading comprehension got by the students with positive attitude and the lowest score got by the students with negative attitude


Download Pdf

RELASI KEKERABATAN BAHASA-BAHASA DI KABUPATEN POSO

Judul : Relasi Kekerabatan Bahasa di Kabupaten Poso
Penulis : Gitit I.P. Wacana1
   

1)Staf Pengajar Program Studi Bahasa Inggris FKIP Universitas Sintuwu Maroso Poso

Penerbit : FKIP Universitas Sintuwu Maroso
Kata Kunci : relasi kekerabatan

ABSTRACT


Tujuan penelitian ini adalah untuk menguraikan relasi historis kekerabatan yang terdapat dalam bahasa Pamona, Bada dan Napu di Kabupaten Poso.Peneliti menggunakan teori leksikostatistik dengan menggunakan daftar kata dari Morrish Swadesh dalam menganalisis data.Hasil penelitian menunjukkan bahwa ketiga bahasa tersebut presentasi kekerabatan yang bervariasi.Untuk bahasa Pamona dan bahasa Bada memiliki presentase kekerabatan yang rendah, begitu juga dengan bahasa Pamona dan bahasa Napu.Namun, dapat dilihat bahwa bahasa Bada dan bahasa Napu memiliki tingkat kekerabatan yang tinggi yaitu mencapai 75 %.Ini menunjukkan bahwa kedua bahasa itu merupakan bahasa yang berkerabat.


Download Pdf

Penggunaan Alat Permainan Edukatif Upaya Membantu Perkembangan Bahasa Dan Kognitif Anak Usia 3 – 6 Tahun

Judul : Penggunaan Alat Permainan Edukatif Upaya Membantu Perkembangan Bahasa Dan Kognitif Anak Usia 3 – 6 Tahun
Penulis : Olviani C.N Tarinje1
   

1)Staf Pengajar Program Studi Bahasa Inggris FKIP Universitas Sintuwu Maroso Poso

Penerbit : FKIP Universitas Sintuwu Maroso
Kata Kunci : alat permainan edukatif (APE), perkembangan kognisi, perkembangan bahasa, anak usia prasekolah, konsep bermain

ABSTRAK


Banyak cara dan upaya yang bisa dilakukan orang dewasa dalam mengoptimalkan perkembangan kognisi dan perkembangan bahasa anak, terutama pada anak-anak usia prasekolah. Penggunaan alat permainan edukatif (APE) yang sesuai dengan tingkat perkembangan dan kebutuhan anak dalam suasana bermain diharapkan dapat membantu perkembangan kognisi dan bahasa anak. Apa itu alat permainan edukatif serta bagaimana implementasinya dalam membantu perkembangan anak menjadi fokus dari tulisan ini. Di samping itu, dijelaskan pula hal-hal yang bersifat substansial dan strategic mengenai fase-fase perkembangan anak berikut karakteristiknya. Melalui tulisan ini diharapkan para orang dewasa dapat memahami dan memanfaatkan APE untuk mengoptimalkan perkembangan kognisi dan perkembangan bahasa anak usia prasekolah.


Download Pdf

PRESERVING LOCAL WISDOM THROUGH TEACHING AND LEARNING ACTIVITY AT SDN RANONONCU

Judul : Preserving Local Wisdom Through Teaching and Learning Activity At SDN Ranononcu
Penulis : Ingriyani Y Rawung1
   

1)Staf Pengajar Program Studi Bahasa Inggris FKIP Universitas Sintuwu Maroso Poso

Penerbit : FKIP Universitas Sintuwu Maroso
Kata Kunci : Harmony School, Traditional things and equipments.

ABSTRACT


The objectives of this research are: (1) to find out whether the descriptive text effective to develop student’s local wisdom skills in Harmony School, (2) find capability of student to execute local wisdom on classroom in harmony school, (3) researching in Harmony School to find out which part can they understand in local culture. The data collected from the activity of teacher and students in the class when learning English teacher which apply the words in communication in School Harmony based on Local Wisdom to the students. Data were analyzed use theory from Soemardjan and Hubbard. The result of this research are: (1) harmony Education Development goals is to create an environment and a secure future and peace for the children in Central Sulawesi, (2) environment and a peaceful future for the children realized when the child, family, community and government efforts to strategically promote and practice the values of self-harmony, fellow harmony and harmony of nature as part of the development of National Character. Capability of students were in SDN Ranononcu, they can understand the lessons quickly through Method of Local wisdom way. The students can understand local culture when they are learning the lessons with used traditional things.


Download Pdf

PEMAHAMAN KONSEP SISTEM EKSKRESI YANG DIBELAJARKAN MELALUI METODE PROBLEM SOLVING SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 4 POSO

Judul : PEMAHAMAN KONSEP SISTEM EKSKRESI YANG DIBELAJARKAN MELALUI METODE PROBLEM SOLVING SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 4 POSO
Penulis : Sumarno Hulinggi1
   

1)Staf Pengajar Program Studi Biologi FKIP Universitas Sintuwu Maroso Poso

Penerbit : FKIP Universitas Sintuwu Maroso
Kata Kunci : sistem eksresi, metode problem solving

ABSTRAK


Peningkatan mutu pendidikan telah banyak dilakukan oleh guru di sekolah. Upaya peningkatan mutu pendidikan ini diawali dengan memperbaiki proses pembelajaran yang dilaksanakan oleh guru. Salah satu kegiatan pembelajaran adalah perencanaan atau merencanakan pembelajaran dengan baik. Tujuan dari penelitian ini adalah Untuk mengetahui penggunaan Metode problem solving dapat meningkatkan penguasaan konsep Sistem Ekskresi siswa kelas VIII SMP Negeri 4 Poso. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa Perolehan nilai penguasaan konsep sistem ekskresi telah mencapai nilai rata-rata 8,3 dengan ketuntasan belajar mencapai 100%. Hal ini membuktikan bahwa penggunaan metode pemecahan masalah dapat meningkatkan nilai penguasaan konsep sistem ekskresi.


Download Pdf